welcome to your archive. this is your all post. edit or delete them, then start writing!

Robotic Metal

Robotic Metal

Med motivation for at innovere bygningsfacader i plademetaller, som zink, kobber, tombak, aluminium, stål, mv. har Jacob Hilmer Architecture (JHA) designet og udviklet en prototypevæg, som skal demonstrere potentialet ved robotformede facadepaneler.

Inspireret af barken på birketræet, som sporadisk varierer mellem glat flade og vulkende revner, er der ved brug af computergenereret geometri, mulighed for at parafrasere overfladen, så facadepanelerne, med et væld af variationsmuligheder, nærmest fremstår som noget naturskabt.

I forlængelse af denne tanke er det forsøgt at besjæle robotformningsprocessen med aspekter fra traditionelt håndværkshåndelag. Helt konkret har målsætningen ikke været at forme en fejlfri gengivelse af den digitale overflade, tværtimod bidrager imperfertioner og spor efter værktøj, til den håndværksmæssige relation.

Projektet undersøger spændingsfeltet, hvor materiale og eksekvering afslører noget uventet, opdagelser, du ikke kunne have forventet.


Utzon 100 Pavillon

Utzon 100 Pavillon

Robot-arkitekt & Utzon Center bringer Jørn Utzons Operahus til SMUKFEST

Selvom der er langt fra Operahuset i Sydney til SMUKFEST i Skanderborg, så bliver de to ting alligevel knyttet sammen på årets festival. Den danske mesterarkitekt Jørn Utzon, som i år ville være fyldt 100 år, skabte det kendte Operahus. Nu bliver symbolet på Operahuset til Smukfests mindste scene! Arkitekturen, Jørn Utzon og robotteknologi gør altså i år Smukfest lidt smukkere. 

Festivalen i Skanderborg er kendt for at være Danmarks Smukkeste – og i år bliver den om muligt endnu smukkere, når Utzon Center i Aalborg igen bidrager med arkitektoniske oplevelser. Denne gang leverer Utzon Center og Jacob Hilmer Architecture (JHA) scenen til en til en quiz, som Povlsen & Holm fra P4 står bag.
JHA og Utzon Center i Aalborg bringer så at sige Jørn Utzon ind i et nyt område på Smukfest, hvor hans geniale løsning til Operahusets fantastiske tage bliver bearbejdet i computeren og sendt direkte til arkitekt Jacob Hilmers robot, der skærer materialerne ud.

Jeg er begejstret for, at Smukfest med Jonas Pindhund i spidsen satser mere og mere på at inddrage arkitekturen i festivaloplevelsen. Her skal vi som arkitekturudstillingshus møde vores publikum og selvfølgelig skal Jørn Utzon med på 100 året for hans fødsel. Vi er glade for at have skabt den mindste men smukkeste scene til Smukfest i år”  siger kreativ direktør Lasse Andersson fra Utzon Center.

Den overdækkede scene er en del af Søbadet ved Skanderborg Sø, og hvis man ser scenen og de tilhørende siddemøbler oppefra, vil man se konturerne af Sydneys ikoniske operahus i profil. Det hele er lavet som en hyldest til Jørn Utzon og inspireret af nogle af de principper som kendetegnede hans enestående arkitektur. Konstruktionen består af 50 plader, som er skåret ud af en robot. Pladerne er fordelt med direkte inspiration fra den måde, som operahuset i Sydney er bygget op på. Alle 50 plader er forskellige i størrelse og form.

Jørn Utzon havde en kreativ tilgang til den standardiserede, industrielle produktion. Hans arkitektur er legende og organisk, når man ser på den. Men går du tættere på, så kan man se, at selve konstruktionen og de enkelte dele er rationelle og logiske” siger Jacob Hilmer

Jørn Utzon brugte fremtidens værktøjer i sin tid. Så ved at bruge computeren til at designe og robotteknologien til at producere, hylder JHA Utzons tanker og forståelse for arkitektur, produktion, konstruktion, teknologi, og deres indbyrdes forhold.

SMUKFEST hylder krævende udfordringer og samarbejde på tværs. Vi er en forening med tusindevis af menneskelige resourcer som når de slår sig sammen kan bygge de hængende haver i Babylon og store værker af Utzon. Vi glæder os til at byde publikum og dem der har hjulpet ind under Utzon100 scenens tag på kanten af skoven ved søbreddens kant i Skanderborg” siger Jonas ”Pindhund” Hallberg fra SMUKFEST.

Utzon Center i Aalborg er det nordiske oplevelseshus for arkitektur og design. Hovedfokus er udstilling og formidling af nutidige strømninger i arkitektur og design med forståelse for ny teknologi. Utzon Center er den sidste bygning Jørn Utzon tegnede.

Fotos og film
Download fotos her http://cli.re/gzB9E2
Se videoer fra processen her https://vimeo.com/album/5328439


Akustik Installation – Siljangade

Akustik Installation – Siljangade

Forslag til udbedring af akustisk miljø, til kontorfællesskabet på Siljangade 1-3’s køkken- og fællesfacilitetsområde.

Designet er tænkt som en integreret installation, som ud over at bedre akustikken markant, skal bidrage til rummets atmosfære og matche stedets kreative ånd.

Installationen er lavet af EPS-skum i mønster, genereret fra det komplekse talsystem i matematikken, og spredes og fortættes, ift akustiske parametre.


JHA + ARM Studio Dome

JHA + ARM Studio Dome

When JHA moved to Cph, it was a challenge to find a space for rent that would suit both a Robot lab and a small drawing studio.
In the end, the solution was to build it from scratch, in the courtyard of a newly established shared office space of an old industrial building complex, at Siljangade, Cph.
To fit the robots work envelope and choose a welcoming and humane building type for a courtyard, a dome construction chosen.


Utzon(X) Summerschool 2016

Utzon(X) Summerschool 2016

The Utzon(x) 2016 summer school explored robotic making in relation to clay extrusion, modular brick assemblies and thermal design articulations. In 9 days a team of tutors and participants delivered a large set of prototypes experiments and two novel brick/tile systems for architecture.


Fatamorgana

Fatamorgana

To giganter inden for dansk arkitektur og kunst mødes og skaber tilsammen et nyt oplevelsesrum – et fatamorgana.
Fatamorgana er en drømmende og sanselig udstilling, der tager afsæt i et ikke-realiseret fælles projekt mellem arkitekten Jørn Utzon og billedkunstneren Asger Jorn. Utzon og Jorn ønskede at skabe et nyt kunstmuseum for Jorns kunstsamling, men projektet nåede ikke længere end skitsestadiet, da Jorn døde i 1973.

Jørn Utzons første skitser til kunstmuseet er smukke og drømmende og demonstrerer den fantasifuldhed, som Utzon mente var en af arkitektens centrale kompetencer. Holder man dét op mod Asger Jorns konstante jagt på at nå det umulige og ikke lade sig binde af normer og ismer, så har man fundamentet til et fabulerende projekt, der af mange i dag betragtes som det vigtigste uopførte Jørn Utzon-projekt.

Ved hjælp af moderne teknologi og de besøgendes input giver Fatamorgana de gamle skitser fra projektet nyt liv. Skitserne konkretiseres og levendegøres gennem virtual reality-briller og tredimensionelle oplevelsesrum. På den måde fantaserer udstillingen om, hvad der kunne have været, hvis Utzon og Jorns museumsprojekt var blevet en realitet.


Aalborg Zoo Amfiscene

Aalborg Zoo Amfiscene

Studsgaard recently installed a 700m2 membrane structure in Aalborg Zoo, in the northern Denmark, covering their new amphitheatre scene, called the Zoofari Scene. As part of the Zoo’s plans to develop the entire park according to a new masterplan set for 2030, the playgroundarea and the new scene was the first step on the way.
The design is mediating both functional demand and aesthetic ambition with potential to create a landmark on the site.

The membrane where designed in close collaboration with Aalborg Zoo’s employees, in regards to their functional needs, and over several construction and planning
meetings refined to satisfy these best possible. Going from a two-point mast supported structure to a three-point, meant that a special solution for the central mast had to be developed, to secure a clear view to the stage for the audience.
Fabrication of the membrane pieces where controlled against the parametric model to ensure precision in the final weld-assembled membrane.

For the central mast-supported top point of the structure a tailored space frame truss, where developed to secure best possible view to the stage and at the same time make place to install light and sound for the performing acts on stage.
To design such a structure in the most elegant and slender way, algorithmic optimization was used to find the most sufficient form in relation to the applied structural load conditions.

The final structure sits subtly on the slightly rising slope, covering the amphitheatre scene, seating more than 300 audiences. Its asymmetric and dynamic interior space creates a perfect setting for the Zoo’s own animal entertainment shows as well as musical performances.


FEM statisk dokumentation telte

FEM statisk dokumentation telte

In collaboration with Studsgaard A/S, JHA is continuously working on formfinding and production drawings for tensile structures.
The parametric 3d model developed for this purpose has made setting up FEM models an effective process.